Primaire en secundaire processen

Primaire processen

De primaire processen van CoolBeer bestaat uit de inkoop, magazijn, verkoop, productie en de kwaliteitscontrole. Al deze processen leveren rechtstreeks een bijdrage aan de totstandkoming van het product en zijn om die reden primair.

Als eerste moeten er producten worden ingekocht. De afdeling inkoop is verantwoordelijk voor het inkoopproces. Deze afdeling bestaat uit een hoofd inkoper en een inkoopmedewerker. De hoofd inkoper houdt zich vooral bezig met het inkoopbeleid in overleg met de directie en het leiding geven aan de inkoopmedewerkers. De inkoopmedewerkers houden zich bezig met het daadwerkelijke inkoopproces zoals in de volgende alinea beschreven.

 

Nadat de goederen zijn ingekocht worden ze gecontroleerd door twee kwaliteitsmedewerkers voordat ze het magazijn in gaan. De kwaliteitscontrole is in het geval van CoolBeer een primair proces omdat de glazen niet in eigen beheer worden gemaakt maar door een extern bedrijf. Niet alle glazen worden in dit stadium individueel gecontroleerd. Voor elke serie die binnenkomt wordt een steekproef gehouden. Op deze manier haal je de grote fouten eruit en kan de serie gelijk worden geretourneerd en nieuwe glazen worden besteld. Bij de kwaliteitscontrole werken altijd twee personen samen. Dit hoeven ook niet altijd dezelfde personen te zijn. Dit vierogen principe is belangrijk om fraude te voorkomen.

 

Als de serie is goedgekeurd dan worden de glazen opgeslagen in het magazijn. Voor een goed verloop van dit proces zijn een hoofd magazijn en twee magazijnmedewerkers verantwoordelijk. De afdeling magazijn heeft als taak het opslaan van binnengekomen en goedgekeurde goederen, het bewaren van goederen en het uit het magazijn halen van verkochte goederen.

Vervolgens kunnen de goederen verkocht worden. Hiervoor is de verkoopafdeling verantwoordelijk. Deze bestaat uit een hoofdverkoper en een aantal verkoopmedewerkers. De hoofdverkoper bepaald samen met de directie de verkoopstrategie en geeft leiding aan de verkoopmedewerkers. De verkoopmedewerkers zijn verantwoordelijk voor het daadwerkelijk verkopen van de producten.

De goederen worden eerst door twee kwaliteitsmedewerkers gecontroleerd voordat ze uit het magazijn worden gehaald en worden gedrukt naar de wensen van de klant door onze afdeling productie. Nadat de goederen zijn bedrukt en goedgekeurd kunnen ze worden opgestuurd naar de klant.

Secundaire processen

De secundaire processen bestaan uit administratie, R&D en automatisering. Dit zijn processen die het primaire proces binnen CoolBeer ondersteunen.

 

De administratie speelt hier een belangrijke rol in. Bij de inkoop wordt door de administratie gecontroleerd of de inkoopfactuur, inkooporder en het ontvangstbewijs met elkaar klopt. Pas daarna wordt er betaald. Ook van de kwaliteitscontrole wordt een administratie bijgehouden zodat de directie ook op de hoogte is als er een partij wordt afgekeurd en tevens weet de fabrikant dan precies om welke serie het gaat. Ook bij het verkoopproces is een administratie. Hierbij wordt de verkooporder vergeleken met de pakbon. Als de afnemer de goederen ontvangen heeft wordt er een factuur gemaakt en opgestuurd. Tevens wordt er elke maand een ouderdomsanalyse gedaan om ervoor te zorgen dat alle facturen betaald worden.

 

De R&D-afdeling is verantwoordelijk voor het continue verbeteren en vernieuwen van het product. Deze afdeling doet onderzoek naar de markt en de mening van klanten en ontwikkelt op basis daarvan, in overleg met de directie, nieuwe en verbeterde producten.

De afdeling automatisering is verantwoordelijk voor de ICT-faciliteiten binnen CoolBeer. Deze afdeling zorgt ervoor dat kapotte computers snel worden gerepareerd en dat het ERP-systeem vrij blijft van storingen. Tevens hebben zij de taak om medewerkers rechten te geven binnen het ERP-systeem zodat iedereen zijn werk zo goed en snel mogelijk kan uitvoeren.