Inkoopproces & DFD

Het inkoopproces van CoolBeer begint met een inkoopimpuls. Deze impuls is de oorzaak van de inkooporder, dit kan bijvoorbeeld gebeuren wanneer bij de onderneming de voorraad gekoelde bierglazen (bijna) op is. Vanwege deze impuls wordt er een inkoopopdracht gemaakt om nieuwe glazen te kopen. Vervolgens kiest de onderneming bij welke leverancier de glazen gaat inkopen en tegen welke prijs. Dan wordt er onderhandeld over de voorwaarden van de inkoop en wordt het contract ondertekend. Na deze stappen in het inkoopproces kan de inkooporder geplaatst worden bij de leverancier. De leverancier levert vervolgens de bestelde glazen of onderdelen af en de onderneming controleert deze bestelling op de kwaliteit en afspraken. Voordat de betaling voor de bestelling wordt overgemaakt wordt er eerst nog een controle maatregeling gedaan. De onderneming maakt namelijk gebruik van een ERP-systeem waarbij het Three-Way Match principe wordt toegepast: de inkoopfacturen worden vergeleken met de inkooporders en ontvangstbewijzen. Als alles klopt wordt het inkoopproces afgerond door de leverancier te betalen.