Balanced scorecard, strategiekaart & KPI's

Balanced scorecard

Een balanced scorecard vertaalt de strategische doelstellingen in concrete meetbare doelstellingen. De parameters worden verdeeld in vier invalshoeken: financieel, klanten, interne processen en leervermogen en groei. Voor CoolBeer luidt de missie als volgt. Het leveren van een innovatief nieuw product, dat klanten in staat stelt zo optimaal mogelijk te genieten. De visie van CoolBeer luidt Het leveren van een nieuw product dat op een innovatieve manier tot stand gekomen is. Om vervolgens een zo groot mogelijk publiek te voorzien van een goed product dat afgestemd is op de wensen van de klant. 
 
Voor de invalshoek financieel is ons doel om binnen 5 jaar een omzet te behalen van €500.000 te behalen, een marktaandeel van 60%, en een nettowinstmarge van 30%. Voor de invalshoek klanten is ons doel om binnen 2 jaar het aantal klachten terug te brengen naar minder dan 5% van de totale aantal bestellingen. Verder is ons doel om meer dan 97,5% van de orders binnen de levertermijn te leveren. Ook willen wij de naamsbekendheid laten vergroten met zo’n 20 klanten per maand. Voor de invalshoek leervermogen en groei is ons doel. Binnen 5 jaar een nieuwe productlijn wordt gelanceerd. En wij willen het budget voor R&D met 5% per jaar verhogen. Ook willen wij dat minimaal per jaar 15% van de nettowinst wordt gebruikt voor het bijscholen van personeel, dit komt neer op zo’n 500 bijscholingsuren op jaarbasis. Voor de invalshoek interne processen is ons doel om de doorlooptijd van de voorraad te verlagen naar gemiddeld 3 dagen per product. En dat de facturen in 95% van de gevallen tijdig worden betaald.

Strategiekaart

 

Een strategiekaart kan gebruikt worden om een strategie door te vertalen naar een doelstelling. Deze bestaat uit vier stappen, namelijk een leer- en groeiperspectief, een intern perspectief, een klantperspectief en een financieel perspectief. Deze worden hieronder uitgewerkt.

Om binnen vijf jaar een omzet van 500.000 euro te behalen (financieel perspectief). Om dit te bereiken hebben wij een marktaandeel nodig van 60% (financieel perspectief) en om dat te bereiken moet de klanttevredenheid verbeteren en de naamsbekendheid vergroot worden (klantperspectief). Om de klanttevredenheid en naamsbekendheid te vergroten moeten de interne processen zo efficiënt mogelijk verlopen. Dit betekent dat de doorlooptijd moet worden verkort, de productkwaliteit hoger moet en klachten zo snel mogelijk worden afgehandeld (interne processen). Om de processen zo efficiënt mogelijk te laten verlopen is het belangrijk om personeel voldoende bij te scholen en het budget voor R&D ieder jaar te verhogen wat leidt tot betere producten.

 

KPI's

Financieel

KSF: Groei bedrijfsresultaat

KPI-naam: Omzet groei

Beschrijving: De omzet laten groeien met €100.000 per jaar

Queries: Verkoopdatabase, Administratiedatabase

Norm: omzet van €100.000

Tijdsgebonden: 1 jaar

Frequentie: jaarlijks
Verantwoordelijke: Financiën

 

KSF: Marktaandeel verkrijgen

KPI-naam: Marktaandeel vergroten (%)

Beschrijving: Het marktaandeel vergroten met 12% per jaar, 1% per maand gebaseerd op jaar totaal

Queries: Marktonderzoek

Norm: Marktaandeel van 12%

Tijdsgebonden: 1 jaar

Frequentie: Jaarlijks

Verantwoordelijke: Verkoop

 

KSF: Nettowinstmarge verhogen

KPI-naam: Nettowinstmarge verhogen (6%)

Beschrijving: De nettowinstmarge verhogen naar 6% van de maand omzet

Queries: Administratiedatabase

Norm: Nettowinst marge van 6%

Tijdsgebonden: 1 jaar

Frequentie: maandelijks

Verantwoordelijke: Financiën

 

Klant en markt

KSF: Verlagen van het aantal klachten

KPI-naam: Aantal klachten

Beschrijving: Het verlagen van het klachtpercentage naar minder dan 5% van het aantal klanten per maand

Queries: Administratiedatabase, Verkoopdatabase

Norm: Minder dan 5% van het totaalaantal klanten

Tijdsgebonden: 1 jaar

Frequentie: jaarlijks

Verantwoordelijke: Verkoop

 

KSF: Verhogen leveringsbetrouwbaarheid

KPI-naam: Juiste leveringen/leveringsbetrouwbaarheid (omgerekend in aantallen)

Beschrijving: Ervoor zorgen dan 97,5% binnen de afgesproken levertijd wordt geleverd

Norm: Meer dan 97,5% van het totaalaantal bestellingen wordt binnen de afgesproken levertermijn geleverd

Queries: Administratiedatabase, Verkoopdatabase

Tijdsgebonden: 1 jaar

Frequentie: jaarlijks

Verantwoordelijke: Productie/Logistiek

 

KSF: Vergroten naamsbekendheid

KPI-naam: Vergroten naamsbekendheid

Beschrijving: Ervoor zorgen dat de naamsbekendheid van onze producten met 20 klanten per maand toeneemt.

Queries: Marktonderzoek, Verkoopdatabase

Norm: 240 klanten op jaarbasis

Tijdsgebonden: 1 jaar

Frequentie: jaarlijks

Verantwoordelijke: Marketing

 

Interne processen

KSF: Efficiëntere processen

KPI-naam: Doorlooptijd (dagen)

Beschrijving: Levertijd verminderen naar 3

Queries: Productiedatabase, Verkoopdatabase

Norm: Streven naar een doorlooptijd van maximaal 3 dagen in de meeste leveringen

Tijdsgebonden: 1 jaar

Frequentie: Jaarlijks

Verantwoordelijke: Alle afdelingen

 

KSF: Snelle afhandeling facturen

KPI-naam: Afhandeling facturen (in dagen)

Beschrijving: Meer dan 95% van de gevallen tijdig worden betaald

Queries: Administratiedatabase

Norm: Meer dan 95%

Tijdsgebonden: 1 jaar

Frequentie: jaarlijks

Verantwoordelijke: Administratie

 

Leren en groeien

KSF: Bijscholing

KPI-naam: Bijscholingsuren

Beschrijving: Het aantal uren bijscholing budgetteren per maand en op jaarbasis

Queries: Administratiedatabase

Norm: 500 uur per jaar

Tijdsgebonden: 1 jaar

Frequentie: Jaarlijks

Verantwoordelijke: Financiën

 

KSF: Budget R&D

KPI-naam: Verhogen R&D budget

Beschrijving: Budget van R&D verhogen om tot meer innovatie te komen en een nieuwe productlijn te realiseren

Queries: Administratiedatabase

Norm: Toename van 5% per jaar

Tijdsgebonden: 1 jaar

Frequentie: jaarlijks

Verantwoordelijke: Financiën

 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb